Menu Zavřeno

Řemeslník musí být poctivý, pilný a hlavně lidský

Jeho devízou je poctivé řemeslo a za svou dlouholetou profesní kariéru povýšil zedničinu na zcela novou úroveň. Jaký příběh se za ním skrývá, proč chybí šikovní lidé a jak předávat řemeslo dál. To byly jen jedny z témat, které jsme probírali s Tomášem Kalným, vítězem kategorie Česká Spořitelna Živnostník roku 2016 Ústeckého kraje.

Jak to vše začalo?
Před osmnácti lety, ale ještě než jsem začal podnikat, pracoval jsem v různých firmách a dostával jsem pěkné kopance. Poznával jsem, jak to funguje a bylo to strašné. Všude je tlak, lidé si nevěří a vlastně nic nevytvářejí. Skáče se z rozdělané práce na další a člověk je akorát naštvaný, že se nic neděje.

Bylo to znechucení prvotním impulsem pro nastartování živnosti?
Ano, říkal jsem si, že to můžu kdykoli zavřít a že mi stojí za to, to zkusit. Dělal jsem věci, které byly na úrovni klasické zedničiny, ale byl jsem si jistý, že nechci dělat jen zedničinu, ale hlavně obkladačství. Tehdy to bylo ještě dosti rozdělané a dalším hnacím motorem byla touha dokázat mému blízkému okolí, že se řemeslem dokážu uživit. Chtěl jsem to dělat poctivě a prezentovat pouze kvalitní a pečlivou práci. První okruh zákazníků byl samozřejmě přes známé a kamarády a přes šikovné ruce.

A kdy nastal ten hlavní zlom?
Asi před deseti lety. Řekl jsem si, že si půjčím peníze a povýším to na novou úroveň. Koupil jsem si větší auto, udělal vizitky, dal reklamu do novin a opravdu se to začalo vyplácet. Byl jsem žádaný, finančně jsem uživil, co jsem potřeboval, ale hlavní bylo to, že mi konečně začali věřit lidé, kteří mě nejdříve sráželi. Dokonce se na mě začali nabalovat další šikovní řemeslníci.

Jsem rád, že to říkáte, protože celorepublikovým problémem je nedostatek kvalifikované práce. Čím to podle vás je?
Věřte mi, že jsem nad tím přemýšlel den co den a asi jsem na to přišel. Minimálně co se týče zedničiny. Doba je zrychlená, tlak na živnostníky je enormní a kluci od řemesla dělají jednu základní chybu. Neuvědomují si, že zedník není manufaktura. Nedělají to srdcem, vidí za tím jen rychlý zisk a kladou důraz na kvantitu a ne na kvalitu. A jakmile to zákazník prokoukne, už je nechce. Rychle, nekvalitně a pak hodně z nich končí u kamionu nebo jinde. Pak se mnou sedí a diví se, proč já mám tolik práce a proč mi to jde. No protože si prostě nikdy nedovolím něco udělat špatně. Reputace je základ a největší reklama je doporučení spokojených klientů.

Popište mi den úspěšného zedníka.
Je hodně zajímavý a vždy začíná kvalitní a dlouhou snídaní. Stávám brzy a dlouhý čas u snídaně využíval k přípravě na pracovní den. Člověk je celkově dost vycucaný a potřebuje kvalitní odpočinek. Ráno posedím, naplánuji si celý den, sednu do auta a už volám zákazníkovi. Komunikace je základ. Chci vědět vše a chci, aby měl o všem přehled i ten, pro koho pracuji. Když to nestihnu připravit večer, udělám to ráno, ale prostě musíte být v neustálém kontaktu, vytvořit mu jakési hnízdo. Ale zpět k tomu dni. Ráno dlouhé, dobrý oběd a večer si sednete k počítači a plánujete další den.

Sám jste zmiňoval zvláštní inovaci. V čem ta vaše novinka spočívá?
Jednoduše jde o fotodokumentaci naší práce. Zatím jsem to u nikoho jiného neviděl. Občas se setkáte s tím, že je zákazník nespokojen nebo, že říká, že to tak nebylo a je to jinak. Tak mě napadlo to nafotit. Protože to není pro mě, na moji ochranu, ale je to klientský servis. Podporuje to poctivost a čistotu mé práce. Ještě máme jedno specialitu. Hydroizolace stropů. Když jdete do starého paneláků, tak můžete vidět jak je to vše promočené, shnilé a pak dochází ke zbytečnému vytopení. Vlastně jsem vymyslel pojistku na moji práci a snažím se je přesvědčit, že já nedělám koupelnu, ale dělám jejich koupelnu a oni i díky té fotodokumentaci mohou vidět, že to funguje.

A je vaším cílem předávat tu filosofii poctivého řemesla předávat dál?
To je můj velký sen. Už jsem si vybudoval portfolio spokojených zákazníků, kteří mě dál doporučují. Někteří mi dokonce půjčují klíče od bytu. Mám důvěru, dostatek práce a teď je čas to poslat dál. O rozšíření se snažíme. Pracujeme na plánu už rok a nechceme to uspěchat. Nechceme brát každého, záleží nám na tom, aby to byli dobří a šikovní lidé. Šancí je pro nás program Iniciativa od pracovního úřadu. Jedná se o možnost naučit lidi bez praxe do 29 let novému řemeslu. To je pro mě ideální. Od základů bych si toho člověka vyučil a předal mu vše, protože občas je řemeslník šikovný, ale když je to stará škola, už se vyvíjet a učit nechce. Z toho důvodu bych chtěl otevřít i školící místnost, kde bych pořádal kurzy či školení zaměřené na nové postupy a technologie řemesla. I já se stále vzdělávám. Nestačí být dobrý, musíte se neustále vyvíjet a jít s dobou.

Zní to krásně, ale je něco co byste chtěl na závěr řemeslníkům vzkázat?
Jednoduchá věc. Buďte poctiví, lidští a vydržte! Je to strašná makačka, ale když to překousnete, vrací se to dvakrát tolik zpět. Neuvěřitelnou injekcí je pro mě, když mi lidé volají a jsou z mé práce nadšení. A poslední. Opravdu se té poctivosti nebojte, protože zákazník neupřímnost pozná, pokud ne na začátku, tak určitě po vaší odvedené práci.